מהי נירוסטה ?

אל-בר מסגריה בע"מ
אל-בר מסגריה בע"מ

מדוע ישנה חלודה בכיור נירוסטה ? – סדרת מאמרים על נירוסטה .
עריכה : אינג' ב. אילן
מאמר מס' 13 – מהי נירוסטה ?
רבים חושבים שנירוסטה לא מחלידה :אחד המשפטים הנפוצים : " אם זה החליד זה לא נירוסטה " . האם זה נכון ?
מהי נירוסטה בעצם ?
נירוסטה מכונה אצלנו בשם פלדה בלתי מחלידה –פלב"מ . הכינוי הלועזי הוא : Stainless steel , כלומר פלדה שמחלידה פחות . מה יותר נכון ?
כדי לענות על השאלה ננסה להבין מהי נירוסטה וממה מורכבת : רוב המתכות שאנו נתקלים בהם ביום יום בעיקר בענף הבנייה ותעשיית המתכת הם בעצם ברזל גולמי שעבר תהליך עיבוד . הברזל בטבע אינו טהור ונמצא בסלע (עופרת הברזל ) ומופיע בערבוביה (תרכובת) עם זיהומים שונים ויסודות אחרים כמו פחמן גופרית וזרחן . ברזל טהור כמעט שאינו קיים בטבע, שכן הוא נוטה להחליד מהר בחשיפה למים וחמצן . הוא גם מאד רך, וכמעט שלא ניתן להשתמש בו. בתהליך העיבוד ,לאחר שמתיכים את הסלע שבו נמצא הברזל, מתקבל ברזל גולמי אך עדיין לא טהור . ברזל זה מכיל אחוזי פחמן גבוהים יחסית (מעל 4 אחוז ) .
זהו חומר חסר שימוש כמעט לחלוטין כיוון שאחוז הפחמן הגבוה גורם לחומר להיות פריך , כלומר להישבר תחת מאמץ כמו ביסקוויט. כדי לקבל מהברזל את התכונות הרצויות כמו חוזק , משיכות , גמישות , היכולת לכופף ולפתל אותו בלי שישבר , צריך להפחית את כמויות הפחמן בברזל הגולמי . הפחתת הפחמן נעשה באמצעות תהליך חימום מיוחד בתנורים . נמצא שכאשר מפחיתים את כמות הפחמן לסביבות 2 אחוז ומטה , מקבלים חומר מספיק חזק וגמיש ובעל תכונות טובות לשימושים רבים . החומר נקרא פלדה . הפלדה היא החומר הכי שימושי והכי נפוץ בתעשיית המתכת .הבעיה העיקרית של הפלדה היא החלודה – התחמצנות של הברזל בפלדה בנוכחות של חמצן ומים (ראה מאמר מספר 11) .ישנם שיטות שונות ומגוונות להגן על הפלדה מחלודה .אחת השיטות היא תוספת יסודות כימיים כבר בשלב היצור .
נמצא שכאשר מוסיפים לפלדה כרום במינון של לפחות 10.5 אחוז ממשקלה ,הפלדה הופכת עמידה יותר מול תופעת ההחלדה .שימו לב ! לא נאמר בלתי מחלידה אלא עמידה יותר כנגד חלודה .פלדה זו נקראת נירוסטה .
מדוע פלדה זו יותר עמידה להחלדה מאשר פלדה רגילה ? מדוע תוספת הכרום משפרת את ההתנגדות של הפלדה לחלודה ?
בפלדה רגילה החמצן שבאוויר מתחמצן עם הברזל בנוכחות מים . לתחמוצת שנוצרת כל פני הברזל קוראים חלודה . תחמוצת זו חלשה ומתפוררת ובנוסף חושפת את הפלדה להמשך החלדה והתפוררות . לעומת זאת במקרה של נירוסטה החמצן שבאוויר , מסיבות כימיות , "מעדיף" להתחמצן עם הכרום ולא עם הברזל . התוצר של התגובה בין החמצן (שבאוויר) לבין הכרום שבנירוסטה היא שכבת הגנה דקה מאד אך קשיחה ואטומה , בעובי בלתי נראה בעין , פחות מעובי של שערה , המגנה על הנירוסטה ואוטמת אותה בפני חמצן או מים . שכבה זו מעניקה לנירוסטה מראה חלק ומבריק .מה שיפה בכול הסיפור שגם אם נפגע בפני הנירוסטה, נניח נשרוט או נחרוץ אותה , כול עוד פני הנירוסטה יהיו נקיים מזיהום ולכלוך ונאפשר מגע בין האוויר (חמצן ) לבין האזור שנפגע , תיווצר שוב אותה שכבת הגנה אטומה . כלומר הנירוסטה יודעת לשקם את עצמה וליצור שוב את אותה שכבת הגנה , כול עוד השטח ישמר נקי ומאוורר. לשכבת ההגנה האטומה קוראים שכבה פאסיבית כלומר , אדישה לנוכחות חמצן או מים .שכבה זו היא הסיבה שהנירוסטה פחות נוטה להחליד .
אם כך ,מדוע בכול זאת הנירוסטה מחלידה ?
על כך נפרט במאמרים הבאים .

לוגו מסגריה אלבר
משנת 1973

החברה מספקת שירותים שונים למסגר, לחברות וללקוח הפרטי. השירותים שלנו כוללים: שירותי חיתוך וכיפוף פחים מסוגים שונים בעוביים שונים, ערגול פחים ופרופילים, חיתוכים בפלזמה ובלייזר בעוביים שונים, ניקוב, כרסום וחריטה, עיבוד נירוסטה ועוד.

קראו עוד אודותינו.

רוצים לקבל ייעוץ והצעת מחיר? מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם
או חייגו עכשיו

השירותים שלנו

מאמרים באותו נושא

אהבתם? שתפו.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram
עוד מאמרים באותו נושא
תאורה בכניסה לבית

איך להאיר בצורה נכונה כניסה לבית?

אתם חוזרים הביתה אחרי יום עבודה ארוך למדי, ואת פניכם מקבלת כניסה מרהיבה ומוארת, עם דלת כניסה מרשימה והמון סטייל. זוהי גם קבלת הפנים שממתינה

ריהוט ברזל בעיצוב מודרני

ריהוט מברזל לעיצוב בית מודרני

יש לו סטייל, הוא חזק במיוחד, הוא אלגנטי מאוד, ולאור כל אלה לא מפתיע לגלות שריהוט מברזל נחשב היום לבחירה המועדפת על לא מעט בעלי

5 טיפים לעיצוב סלון מרשים

בואו נודה באמת: הסלון הוא ככל הנראה החדר החשוב ביותר בבית. אתם מארחים בו חברים, מבלים בפינה הזו עם המשפחה ורובצים לבדכם בסוף היום, כשאתם

דלתות לבית

החשיבות של בחירת דלת נכונה לבית

דלתות הן הרבה יותר מאשר פתחים בבית. הן קו ההגנה הראשון מפני גורמים חיצוניים, הן משפיעות על האווירה והעיצוב של הבית, הן תורמות לבידוד רעשים

כל זכויות היוצרים בנוגע לכל חלק מאתר זה הינם של אל-בר מסגריה בע"מ ©  תנאי שימוש.

כניסה לוואטצאפ
צריך עזרה?
שלום👋
אפשר לעזור לך?